Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /usr/home/aga-waw/domains/ozarow.aga.org.pl/public_html/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 6044 Niepubliczna Szkoła Podstawowa - PRZASNYSZ

Szkoła

 

Niepubliczna Szkoła Podstawowa z Oddziałami Przedszkolnymi Realizująca Program Rehabilitacji „Nasza Szkoła” przeznaczona jest dla uczniów z wieloraką niepełnosprawnością. W naszej placówce uczą się dzieci z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną, różnymi zespołami genetycznymi, wadami metabolicznymi oraz innymi towarzyszącymi chorobami. W naszej placówce funkcjonują grupy przedszkolne oraz klasy szkolne.

 

Dla każdego ucznia zespól terapeutyczny przygotowuje Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny w oparciu o zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dokonaną wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka. Oprócz zajęć edukacyjnych zapewniamy naszym uczniom zajęcia rewalidacyjne, takie jak: zajęcia logopedyczne, usprawnianie widzenia, integracja sensoryczna, rehabilitacja, zajęcia z psychologiem indywidualne i grupowe, terapia zajęciowa, terapia ręki, muzykoterapia, dogoterapia.

 

W naszej placówce działają także Koło Sportowe i Koło Teatralne, cyklicznie odbywają się zajęcia pt: „Spotkanie z książką”. Szkoła współpracuje ściśle z Poradnią Rehabilitacji Neurologicznej dla Dzieci i Młodzieży „Aga”, w której nasi podopieczni znajdują się pod opieką lekarza neurologa oraz lekarza rehabilitacji i realizują procedury w ramach NFZ (zajęcia z psychologiem, pedagogiem, logopedą i fizjoterapeutą).

Rekrutacja

 

Do naszej placówki przyjmujemy uczniów od 3 roku życia, zdarza się także, że dzieci młodsze tj. ok. 2,5 lat. Wszystkie dzieci muszą posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Publiczną Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną. Rekrutacja odbywa się poprzez złożenie wniosku do Dyrekcji szkoły o przyjęcie dziecka do placówki, a następnie wypełnienie arkusza z danymi osobowymi i dostarczenie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Uczniowie mogą pozostać w szkole do 20 roku życia.

Formularz zgłoszeniowy

W naszej placówce odbywają się następujące zajęcia:

Terapia logopedyczna
Przeznaczona jest dla wszystkie dzieci z zaburzeniami mowy oraz ze złożonymi zaburzeniami komunikacji. Przed rozpoczęciem terapii przeprowadzamy diagnozę, po której dla każdego dziecka w zależności od występującego zaburzenia dobieramy indywidualny program terapii. Metody dobierane są indywidualnie, zgodnie z potrzebami i możliwościami poznawczymi każdego ucznia. Zajęcia prowadzone
są indywidualnie. Aby terapia dziecka była jak najbardziej skuteczna ściśle współpracujemy z rodzicami.

Metody najczęściej wykorzystywane podczas terapii to:
– logopedyczne (ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, słuchowe).
– masaż logopedyczny wg dr E. Stecko.
– terapia ustno – twarzowa dr S. Masgutowej.
– elementy terapii słuchowej J. Cieszyńskiej.
– elementy metody werbo – tonalnej.
– logorytmika (oddziaływanie na sferę słuchową, słuchowo – ruchową i ruchową).
– komunikacja alternatywna i wspomagająca: Makaton, Mówik, PCS, obrazki, zdjęcia, przedmioty rzeczywiste

Celem zajęć jest:
– Korygowanie zaburzeń mowy.
– Usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego.
– Usprawnianie funkcji pokarmowych (odgryzanie, żucie, połykanie, picie).
– Wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej, oddechowej i fonacyjnej.
– Wzbogacanie zasobu słownictwa biernego i czynnego.

Terapia psychologiczna
Przeznaczona jest dla uczniów mających trudności w funkcjonowaniu poznawczym, emocjonalnym bądź społecznym. Rozpoczęcie terapii poprzedzone jest diagnozą psychologiczną. Prowadzimy zajęcia indywidualne lub grupowe, na których uczniowie nabywają kompetencje komunikacyjne, uczą się wyrażania własnego zdania, rozpoznawania własnych emocji i sposobów radzenia sobie z nimi. Młodzież uczy się rozmawiać o swoich zainteresowaniach, planach, marzeniach i problemach oraz możliwościach ich rozwiązywania. Głównym celem zajęć jest: usprawnianie procesów uwagi, pamięci, myślenia, stymulowane percepcji wzrokowej i słuchowej, kształtowanie zdolności analizy i syntezy wzrokowej, doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, rozwijanie komunikacji niewerbalnej i werbalnej oraz uczenie się współdziałania z innymi, rozwijanie poczucia tożsamości i własnej wartości, wzmacnianie wiary we własne siły i budowanie motywacji do pracy, kształtowanie realnego obrazu, rozpoznawania własnych emocji, a także wyrażania ich w formach akceptowanych społecznie.
Usprawnianie widzenia
To zajęcia przeznaczone dla uczniów mających problemy ze wzrokiem. Celem zajęć jest: stymulowanie widzenia, pobudzanie do patrzenia, rozwijanie podstawowych funkcji wzrokowych związanych z kontrolowaniem ruchów gałek ocznych (fiksacja, lokalizowanie bodźca, zbieżność, śledzenie, wodzenie, przenoszenie spojrzenia, przeszukiwanie), rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-słuchowej, kształtowanie pojęć, usprawnianie pamięci wzrokowej, usprawnianie wyższych sprawności wzrokowych (dobieranie obiektów i obrazków wg określonych cech, identyfikowanie obiektów na obrazkach, rozróżnianie i identyfikowanie związków zachodzących na obrazkach, figurach i znakach abstrakcyjnych, odnajdywanie szczegółów na obrazkach), a także ocenianie i modyfikowanie najbliższego otoczenia dziecka, w celu dostosowania go do indywidualnych możliwości i potrzeb wzrokowych dziecka słabowidzącego. Terapię widzenia należy rozumieć jako włączanie osłabionego wzroku dziecka z niepełnosprawnością we wszelakiego rodzaju aktywności. Możliwe jest to poprzez właściwy dobór zabawek, pomocy dydaktycznych oraz odpowiednie dostosowanie otoczenia dziecka do jego predyspozycji wzrokowych.
Terapia zajęciowa
To forma rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, która polega na uczestnictwie w warsztatach artystycznych, ruchowych i integracyjnych. Jej celem jest zwiększenie sprawności manualnej, intelektualnej i fizycznej dziecka. Udział w terapii zajęciowej ma duże znaczenie dla psychiki osób z różnymi dysfunkcjami – pozwala zapomnieć o własnych ograniczeniach, rozwija wrażliwość, buduje poczucie własnej wartości oraz przystosowuje do życia. Terapia zajęciowa obejmuje rozmaite typy zajęć, najczęściej o charakterze artystycznym i ruchowym.

Główne rodzaje terapii zajęciowej realizowane w naszej placówce to:

– ergoterapia – terapia poprzez pracę, polega na wykonywaniu czynności manualnych (np. elementy  malarstwa, rzeźbienia)

– arteterapia – terapia poprzez szeroko pojętą sztukę  (muzykę, książki, teatr, taniec)

– zajęcia relaksacyjne – terapia wykorzystująca techniki relaksacyjne

Celem zajęć jest: zwiększenie samodzielności  dzieci, przygotowanie do pracy, poprawa stanu fizycznego (m.in. usprawnienie manualne i koordynacyjne), złagodzenie napięcia nerwowego, odwrócenie uwagi od choroby i związanych z nią problemów, rozwój zainteresowań i pasji dziecka, doskonalenie umiejętności interpersonalnych.

Dogoterapia
To metoda wykorzystująca psy w rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami, chorych, samotnych i starszych.  Zajęcia z udziałem odpowiednio wyselekcjonowanego i wyszkolonego psa wspomagają rozwój dzieci poprzez: ćwiczenia wspomagające rozwój percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej, ćwiczenia kształtujące orientację przestrzenną oraz rozwijające sprawność ruchową i koordynację ruchowo- wzrokową, ćwiczenia rozwijające samodzielność, doskonalące umiejętności matematyczne, wspomagające umiejętność syntezy i analizy, ćwiczenia wspomagające myślenie przyczynowo- skutkowe, a także rozwój mowy. Dogoterapia obejmuje rehabilitację zaburzeń następujących sfer: psychicznej, fizycznej, intelektualnej i społecznej.

W Kynoterapii wyróżniamy trzy podstawowe formy zajęć:

Spotkanie z Psem –  to zajęcia, które mają na celu stworzenie pozytywnego kontaktu pomiędzy dzieckiem a psem. W trakcie spontanicznej radosnej zabawy, ukierunkowanej przez terapeutę,  dzieci przyzwyczajają się do kontaktu z psem głaszcząc go, wydając polecenia.

Edukacja z Psem – to forma zajęć usprawniająca sferę intelektualną i poznawczą. Odpowiednio przygotowany pies uczestniczy aktywnie w zajęciach motywując dzieci
do nauki.

Terapia z Psem – są to ćwiczenia z zakresu kompleksowej rehabilitacji ukierunkowane na konkretny, zaplanowany wcześniej cel, do których metodyka jest układana w porozumieniu ze specjalistą (lekarzem, rehabilitantem, psychologiem). Charakteryzują się indywidualnym podejściem do każdego dziecka, jego możliwości i potrzeb.

Integracja sensoryczna
Terapia jest przeznaczona dla dzieci, których układ nerwowy nieprawidłowo integruje docierające do niego bodźce sensoryczne. Celem prowadzonych zajęć jest: kształtowanie schematu ciała oraz orientacji przestrzennej, stymulacja percepcji słuchowej, wzrokowej, węchowej, stymulacja układu przedsionkowego oraz proprioceptywnego i dotykowego, doskonalenie dużej i małej motoryki, usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz uczenia planowanie ruchu. W przyjaznej dziecku  atmosferze w formie zabawy uczniowie wykonują zadania na specjalnie dostosowanym sprzęcie – huśtawkach, równoważniach, deskorolkach, piłkach, matach. Każdej aktywności ruchowej towarzyszy aktywność poznawcza – np. wskazywanie i nazywanie części ciała, kolorów, kształtów, dopasowywanie obrazków, klocków, elementów układanek, rozpoznawanie zapachów, dźwięków, przedmiotów, faktur materiałów. Systematyczna terapia  dziecka poprawia koncentrację uwagi, koordynację wzrokowo – ruchową, zwiększa świadomość własnego ciała, stymuluje rozwój mowy, poprawia tolerancję na bodźce zmysłowe, sprzyja ograniczeniu występowania zachowań trudnych, wycisza i relaksuje.
Rehabilitacja
Prowadzona jest w formie indywidualnej, zgodnie z zaleceniami lekarza specjalisty z zakresu rehabilitacji i neurologii oraz w oparciu o ocenę funkcjonalną możliwości motorycznych dziecka. Głównymi metodami wykorzystywanymi podczas zajęć są: NDT Bobath, PNF, Metoda A.Petö, terapia ręki, masaże lecznicze i relaksacyjne, terapia w Kombinezonach Dunag 02. Podczas zajęć staramy się łączyć elementy różnych metod specjalistycznych w celu uzyskania możliwie najlepszych efektów terapeutycznych oraz pozwolą zdobyć dziecku jak największą samodzielność oraz niezależność w życiu codziennym.

Celem zajęć jest: rozwój psychomotoryczny dziecka, odtworzenie prawidłowych wzorców i nawyków ruchowych, kształtowanie czynności samoobsługowe (np. rozbieranie się, spożywanie posiłków),  normalizacja napięcia mięśniowego, doskonalenie  koordynacji ruchowej i reakcji równoważnych, samodzielne przemieszczanie się i niezależność ruchową z wykorzystaniem sprzętu ortopedycznego, kształtowanie schematu ciała i orientacji przestrzennej, zwiększenie siły i wytrzymałości mięśniowej, polepszenie czucia głębokiego i powierzchownego, rozwijanie zainteresowań i chęci do aktywnego wypoczynku.

Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Głównym założeniem metody komunikacji alternatywnej jest stworzenie warunków osobom z poważnym uszkodzeniem zdolności komunikowania się do nabywania wiedzy o najbliższym otoczeniu oraz porozumiewania się z nauczycielami i rówieśnikami. Celem zajęć jest wyposażenie dziecka w narzędzie komunikacji, służące do zrealizowania potrzeby kontaktów międzyludzkich, nawiązywania więzi oraz ich podtrzymywania, eliminowanie u uczniów frustracji wynikających z niemożności werbalnego porozumiewania się. Korzystamy z metod takich jak: Makaton, Mówik, PCS, obrazki, fotografie, przedmioty rzeczywiste. Wykorzystujemy także różne programy, komunikatory. Dla każdego dziecka jest indywidualnie dobierana metoda i tworzony system komunikacji.
Muzykoterapia
To terapia posługująca się muzyką lub jej elementami w celu poprawy funkcjonowania dzieci i młodzieży z różnorodnymi problemami natury emocjonalnej, fizycznej lub umysłowej. Podstawowym środkiem oddziaływania w muzykoterapii jest dźwięk, muzyka, która często jest wyzwalaczem i katalizatorem przeżyć i emocji. Ze względu na techniki stosowane obecnie w muzykoterapii wyróżnia się podział na: muzykoterapię aktywną, do której zalicza się oddziaływania angażujące „fizycznie” (jak śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce, improwizacja) oraz muzykoterapię receptywną, której podstawą jest słuchanie muzyki, relaksacja i wizualizacja.

Wczesne wspomaganie

 

W naszej placówce funkcjonuje Pracownia Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, do której mogą uczęszczać dzieci posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydaną przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną. Wczesnym wspomaganiem objęte są dzieci od urodzenia do momentu rozpoczęcia nauki w szkole.  W Pracowni Wczesnego Wspomagania odbywają się zajęcia z zakresu rehabilitacji, logopedii, integracji sensorycznej, usprawniania widzenia oraz zajęcia metodą Ch. Knilla i Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, a także zajęcia ogólnorozwojowe.

 

Wszystkie zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę. Dla każdego podopiecznego zespół terapeutyczny przygotowuje Indywidualny Program Wczesnego Wspomagania oparty o wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka i zalecenia zawarte w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania. Zespół monitoruje postępy dziecka, a także udziela rodzicom specjalistycznego wsparcia. Każde dziecko może być objęte terapią w wymiarze od 4 do 8 godzin zajęć w miesiącu, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej. Zajęcia w ramach Wczesnego Wspomagania są bezpłatne.  Podstawą do ubiegania się o przyjęcie dziecka na zajęcia jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.